Od 01 lutego 2025 w klasach VB, III BrA, III BRrB i II Br realizowana była innowacja pedagogiczna z języka niemieckiego i zawodowego. Wprowadzenie innowacji wynikało z chęci poszerzenia słownictwa uczniów, urozmaicenia technik zapamiętywania nowego i utrwalenie znanego już słownictwa. Innowacja opierała się na pracy w aplikacji Quizlett i Kahoot służącej uczniom systematycznym zdobywaniu wiedzy, przyswajaniu nowych słów, a co za tym idzie doskonaleniu umiejętności językowych.
Od 1 października 2024r. do 30 kwietnia 2025r., w ciągu siedmiu miesięcy, została przeprowadzona innowacja pedagogiczna ,,Jestem szczęśliwy, bo tworzę artystycznie’’.
Głównym celem innowacji było pobudzanie inicjatywy uczniów oraz relaksacja, pozwalająca na odreagowanie wewnętrznych napięć, niepowodzeń i agresji.
Innowacja została przeprowadzona podczas zajęć arteterapii z uczniami klasy VII a i VIII a.
Uczniowie kl. V i VI pod kierunkiem P. G. Szklarz przyjęli wyzwanie i starali się monitorować swoje nawyki i wprowadzać korzystne dla zdrowia zmiany.
Dbali o odpowiednie nawodnienie, spożywanie zdrowych produktów, aktywność fizyczną i o dobrą jakość snu.
Swoje postępy notowali w Dzienniczkach Aktywności. Ćwiczyli również uważność, poprzez obserwację przyrody.
Dnia 26 marca 2025 r. odbyło się drugie spotkanie w ramach innowacji „ Gotuj zdrowo – Żyj aktywnie” w Sali Bankietowej EWA u p. Kunert w Pleszewie.
Uczniowie poznali tajniki pracy kucharzy i pomocników, wysłuchali ciekawostek związanych z pracą w kuchni a także i obejrzeli pomieszczenia i urządzenia się tam znajdujące.
Głównym celem wyjścia była część praktyczna – wykonanie zupy krem z białych warzyw z grzankami i sałatki greckiej a na sam koniec skosztowanie tych potraw.
Innowacja pedagogiczna ,,Zasłużeni Pleszewianie - historia Pleszewa poprzez pryzmat jej wybitnych mieszkańców".
Od 28.11.2024 do 17.01.2025 r. została przeprowadzona innowacja pedagogiczna ,,Zasłużeni Pleszewianie - historia Pleszewa poprzez pryzmat jej wybitnych mieszkańców".
Głównym celem innowacji było przybliżenie uczniom historii ich regionu, miejscowych bohaterów, ludzi zasłużonych dla lokalnych społeczności, a także rozbudzenie motywacji oraz zainteresowania historią.
Od 1.10.2024 do 10.01.2025 r. została przeprowadzona innowacja pedagogiczna „ Słyszę więc mówię i rozumiem”.
Głównym celem innowacji było:wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez usprawnianie mowy i języka do osiągnięcia sprawności artykulacyjnej i gramatycznej oraz usprawnianie rozwoju intelektualnego poprzez różnorodne działania edukacyjne, uwzględniające indywidualne tempo i możliwości rozwojowe dziecka.
Program innowacyjny realizowany by w trakcie 12-stu zajęć logopedycznych z wybraną grupą dziesięciorga uczniów o zróżnicowanych zaburzeniach mowy.
Realizacja: Zespół Placówek Specjalnych w Pleszewie
Czas realizacji: od 1.12.2023r. do 31.05.2024r.
Uczestnicy: kl. IV a z udziałem kl. V
Autor: Grażyna Szklarz
SPRAWOZDANIE Z INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
„Magiczny dywan – stymulacja wielozmysłowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim”.
Opis zasad innowacji:
Czas realizacji: Działalność innowacyjna rozpoczęła się z dniem 09.10.2023r., a zakończyła15.12.2023r. Innowacją objęci byli uczestnicy zajęć z zespołów rewalidacyjno-wychowawczych A i B (zniepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim).
W roku szkolnym 2022/2023 w klasie IV-VI szkoły podstawowej realizowana była innowacja pedagogiczna z języka niemieckiego, podczas której uczniowie w cyklu cotygodniowych lekcji wspólnie z nauczycielem przy pomocy różnych technik zapoznawali się z treścią wybranej wcześniej bajki lub baśni w języku niemieckim.
Nauczyciel każdorazowo na początku tychże zajęć wyjaśniał im nowe słownictwo występujące w danym utworze, wprowadzał w klimat czasów w jakich toczy się akcja bajki/baśni oraz prezentował krótko autora utworu.
Innowacja pedagogiczna realizowana w maju 2023r. w klasie III Branżowej Szkoły Specjalnej I Stopnia, na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniów.
Uczniowie poprzez praktyczne ćwiczenia doświadczali umiejętności posługiwania się elektronicznym pieniądzem, w zakresie obsługi bankowości elektronicznej i mobilnej, dokonywali symulacyjnych form oszczędzania i inwestowania (wykonywanie przelewów, zakładanie lokaty bankowej), poznali różne formy płatności podczas zakupów on-line oraz zapoznali się z prawami konsumenta w zakresie sprzedaży internetowej.
W roku szkolnym 2022/2023 w Zespole Placówek Specjalnych podczas ćwiczeń śródlekcyjnych realizowana była Ogólnopolska Innowacja pt.: „Uważność nasza siła, wielka moc” autorstwa p. Katarzyny Gruszki.
Ta autorska innowacja bazuje na założeniach Jona Kabat – Zinna, twórcy najpopularniejszego, 8-tygodniowego modelu pracy z uważnością – MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). Był to program działań z uczniami wprowadzający uważność w ich codzienne życie.
Od 01.10.2022 w ZPS w Pleszewie trwa innowacja pedagogiczna „Aktywna przerwa w pracy i w nauce”
Ćwiczenia śródlekcyjne są aktywnościami ruchowymi wprowadzanymi w toku lekcji.
Ich celem jest: